30% van de Belgische jongeren geboren tussen 1977 en 1994 heeft geen eigen auto nodig. Uit een enquête van Deloitte bleek dat een derde van de jongeren van generatie Y de komende vijf jaar geen plannen had om auto’s te kopen of te leasen. Als onderdeel van Deloitte onderzocht Deloitte Touche Tohmatsu Limited de reismogelijkheden van Europese jongeren. Hieruit blijkt dat 25% van de Europese jongeren de voorkeur geeft aan alternatief vervoer boven auto’s. In België is dit cijfer 30%. Andere vormen van vervoer zijn onder meer gedeeld vervoer, zoals carpoolen, openbaar vervoer, fietsen en wandelen. Duurzaam en betaalbaar De belangrijkste reden waarom jongeren er niet voor kiezen om een auto te kopen, zijn de hoge kosten van het kopen van een auto. Een auto kopen is één ding, maar de aankoopprijs is niet de enige kost van een privé-auto. Hoge onderhoudskosten, brandstofprijzen en verzekeringspremies zijn duur voor de budgetten van automobilisten. Jongeren willen deze kosten niet betalen, zeker niet als dat niet nodig is. Veel jongeren bereiken hun bestemming probleemloos met het openbaar vervoer, de fiets of lopend. Ze hoeven niet extra te betalen voor hun auto. Jongeren die hun eigen auto willen bezitten, laten zien dat ze meer geneigd zijn om met alternatieve brandstof te rijden. Dit is niet alleen duurzamer, maar ook beter voor portemonnees. De aankoopprijs van hybride auto’s kan hoger zijn, maar over het algemeen kunnen automobilisten geld besparen omdat de brandstofkosten lager zijn dan bij gewone auto’s die benzine of diesel gebruiken. Betaalbare duurzaamheid kan jongeren daarom overtuigen om in auto’s te investeren. Jongeren zeiden ook dat als ze extra diensten krijgen van autodealers, ze eerder een auto kopen. Zo wordt de jaarlijkse gratis cheque zeker op prijs gesteld. Technologie en beveiliging De hoge kosten van auto’s zijn de belangrijkste reden waarom jongeren de komende vijf jaar geen auto’s kopen of leasen. Een andere mogelijke reden voor de afname van de aantrekkelijkheid van personenauto’s is de technologische vooruitgang. Volgens Deloitte hebben jongeren veel verschillende technologieproducten die in contact kunnen blijven met vrienden en familie, zoals (videochat), sms’jes en e-mails, zodat ze eigenlijk geen auto nodig hebben. De jongere generatie van vandaag is opgegroeid met verschillende nieuwe technologieën, maar ze hoeven niet al deze nieuwe technologieën in de auto te hebben. Alleen technologieën die de veiligheid verbeteren (zoals toepassingen voor het voorspellen en voorkomen van ongevallen of systemen die blinde vlekken aangeven) worden als nuttig beschouwd. Andere technologieën (zoals verbindingssystemen) en geavanceerde opties (zoals cruise control en rijstrookcentrering) kunnen jongeren niet overtuigen. Populair autodelen In vergelijking met het gebruik van auto’s geven jongeren de voorkeur aan verschillende vervoerswijzen. Zo ontdekten ze dat het openbaar vervoer, taxi’s en fietsen comfortabel genoeg waren. Al tien jaar lang is het fenomeen “autodelen” ook in België erg populair. Autodelen is voorgesteld door Cambio en is aantrekkelijk voor mensen die niet vaak met de auto rijden. Gebruikers betalen een vast abonnementsgeld en uur- en kilometervergoedingen. Het abonnementsgeld omvat ook het onderhoud van het voertuig, ze hoeven zich geen zorgen te maken. Daarnaast kunnen gebruikers kiezen uit verschillende voertuigen: van bestelwagens tot kleine stadsauto’s en luxe auto’s. Uit het onderzoek van Deloitte blijkt dat elke deelauto 32 personenauto’s zal vervangen. Als gevolg hiervan is autodelen voor mensen die slechts af en toe een auto nodig hebben, niet alleen goedkoper, maar ook milieuvriendelijker. Veel jongeren kiezen voor andere vervoerswijzen. Wilt u toch overstappen op duurzame en goedkope alternatieven? Onze autokopers bieden u de beste prijzen. Wij kunnen alle vragen voor u regelen en een redelijke prijs voor uw auto voorstellen!
|
https://auto-verkopen-belgie.com/nl/info/auto-website-belgie/ |